Sæson i aktiemarkedet? - Part II PDF Udskriv
m_122.jpg

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05

I oktober kiggede jeg i en kommentar på hvorvidt det er rigtigt at aktiemarkedet i bestemte måneder opfører sig ens over tid. På baggrund af data for Dow Jones fra 1957-2007 kiggede jeg på hvorvidt januar er en god måned, som en af tommelfingerreglerne lyder.

Denne gang vil jeg kommentere på:

• Sell in may and go away

• Oktober er en dårlig aktiemåned

Sell in may and go away

Henover sommeren skal alle investorer og rådgivere på ferie og derfor er markedet ikke interessant. Dette er en tredje myte man ofte hører om de finansielle markeder.

Skal man følge dette råd skal man sælge i løbet af april og så genkøbe senere. Desværre indeholder rådet ikke en dato for genkøb, og jeg har derfor valgt at kigge på tilbagekøb ultimo juni, juli, august og september.

Ideen er altså at man sælger ultimo april og genkøber ultimo en af de nævnte måneder. Hvor ofte - af de 50 måleperioder - er det en god idé?

Sell in may and stay away Sandsynlighed for succes
Køb tilbage i juni 52 %
Køb tilbage i juli 52 %
Køb tilbage i august 38 %
Køb tilbage i september 40 %

Der er ingen signifikant sandsynlighed for at maj er en dårlig måned, og jeg vil tillade mig at konkludere at udsagnet ikke har hold i virkeligheden og ikke bør bruges af fornuftige investorer.

Oktober er en dårlig aktiemåned

Et andet udsagn er at oktober er en dårlig aktiemåned. Jeg kan selv huske det tilbage fra oktober 1987, hvor markedet faldt 23%! Også her kan der være en logisk forklaring, nemlig at markedsdeltagerne snart skal aflægge regnskab og derfor ikke har lyst til at indgå risici. Derfor vælger man at sælge de aktiepositioner man har, hvilket presser priserne.

Skal man sælge i oktober måned må det være fordi at det skal være billigere at købe disse aktier senere. Hvor meget senere kan naturligvis være svært at spå om, men første artikel indikerer at man skal have genkøbt inden januar, da januar ofte er en god måned.

Analysen viser at salg ultimo september og genkøb ultimo oktober, november og december kun var en god ide i hhv. 36%, 29% og 20% af tilfældene.

At investere efter en strategi om at oktober - og i det hele taget årets sidste måneder er dårlige aktiemåneder - har ikke gode odds for at give succes vurderet på disse data.

Tommelfingerregler dur ikke til timing
Det ville naturligvis være noget nemmere hvis disse ordsprog også virkede i virkeligheden. Men det gør de ikke!!

Min lille analyse bekræfter til dels det meget litteratur har beskæftiget sig med de seneste år, nemlig at markettimingen ikke har den store effekt på dit afkast. Det vigtigste er fortsat den valgte strategi, altså til- eller fravalget af de enkelte aktivklasser.

Man skal investere i trenden og ikke i udsvingene!

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | info@handelsinvest.dk | sitemap