Kom ind i kampen piger! PDF Udskriv
m_52.jpg

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05
kvinder_mere_forsigtige_lille.jpgMænd og kvinder er forskellige på mange områder. Også når det drejer sig om at placere/investere opsparede midler. Analyser viser at kvinder investerer anderledes end mænd - og ofte mere forsigtigt. Da risiko og afkast har en tendens til at følges ad, snyder i piger jer selv ved at være for forsigtige.

Og de midler der så er investeret er der også forskel på omsætningen storforskel_lille.jpghos mænd og kvinder. Reelt viser denne analyse at kvinder opfører sig mere fornuftigt da en høj omsætning i et depot ikke altid er en god ide, hvilket også kan ses på afkastene i de målte porteføljer.

Vi mænd har en tendens til at se investering som endnu en konkurrence vi kan vinde. Endnu et område vi kan promovere os selv ved vores viden og vores afkast. Det er nemlig en typisk fejl for investorer - og især for os mænd - at vi overvurderer egne evner og tror vi er dygtigere end vi er.

Et typisk eksempel på dette er spørgsmålet om hvor god en billist man er.

• Bedre end gennemsnittet?
  • Gennemsnitlig?
  • Dårligere end gennemsnittet?

Langt de fleste vil svare "Bedre end gennemsnittet". Flere undersøgelser har vist at over 75% mener de kører bil bedre end gennemsnittet.

• Og det er ikke kun vore egenskaber bag rattet vi kan finde på at overdrive. En amerikansk undersøgelse viser at 72% af de amerikanske finansielle analytikere mener de er bedre end gennemsnittet. 70% af selskabsanalytikerne er bedre end gennemsnittet.....

Investering behøver ikke være svært
    Men det behøver ikke være så svært og det er slet ikke så vanskeligt som vi mænd ofte får det til at virke. Faktisk kan en øget risiko kombineret med pigers lavere interesse for løbende at ændre på porteføljen føre til højere afkast!

Den nemmeste måde til en god investering og et godt investeringsafkast finder man i Prædikernes bog kapitel 11, hvor der bl.a. står:

Spred dine varer på syv eller otte handler; for du ved ikke, hvilke ulykker der kan ske undervejs.

Den, der venter på vind og gunstigt vejr, får hverken sået eller høstet.

Så din udsæd tidligt og silde; for du har ingen garanti for, at det hele vil klare sig lige godt. 

Man skal altså sprede sine investeringer og ikke tro på at man kan slå markedet ved at søge at optimere køb og salg!

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | info@handelsinvest.dk | sitemap