|

|
Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.
Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge. |
 |
|
Vi oplever i disse dage meget svingende markeder, og mange investorer er blevet ramt af de store fald, vi har set siden oktober 2007. I en sådan situation er det vigtigt at kigge på sin overordnede risikoprofil - ikke så meget for at ændre på den, men for at sikre at man er tro mod den!
Mange undersøgelser har vist, at det er godt at have aktier over tid. Det tror jeg også, det vil være fremover. Mange undersøgelser har også vist, at den standhaftige og fornuftige investor får et godt afkast over tid. Det vil formentlig også blive bekræftet fremover.
Vi lever i en foranderlig verden, hvor tingene går op og ned, hvor økonomierne går frem og til tider tilbage,- og det kaster sine skygger og glæder på aktiemarkederne.
 Når det går godt er der mange investorer, der får mod på større risiko for at få større afkast og da markederne kan gå begge veje, bliver disse investorer nu ramt hårdt. Dette er en anden god grund til, at man skal fastholde sin profil og kun foretage småjusteringer over tid.
Mediernes indvirkning
Nogle profetier bliver selvopfyldende, fordi vi begynder at tro på det. Sådan kan det måske også være med udviklingen i økonomien, uden at jeg dog skal give journalister skylden for den nuværende situation.
Mange investorer bruger mange ressourcer på at indhente informationer om investeringer. Information der kan være underholdende, men som i mange situationer reelt er ubrugelig. For det første kan oplysningerne allerede være indbygget i priserne og dernæst kan kilden til informationerne vælge at vinkle historien for at opnå en ønsket reaktion. Ikke nødvendigvis for at påvirke kursen på en aktie, men for at sælge en avis, fange en seer, en lytter eller få en besøgende på en hjemmeside.
Fangende overskrifter og overdrivende superlativer sælger bedre end de hårde facts. Fiasko er også en bedre kilde til flere solgte aviser end succes i dagens Danmark.
Som eksempel på den manglende værdi kan nævnes, at aviserne forud for krakkene i 1929, 1987 eller i 2000 primært indeholdt meget positive artikler om aktier og deres lysende fremtid!
De danske medier har dog det seneste år haft mange negative kommentarer omkring de finansielle markeder. Blandt andet havde Børsen en overskrift på nettet med denne ordlyd i oktober:
"Sorte mandag profet forudser nyt krak"
I artiklen citeres Roland Leuschel for at udtale, at kurserne på aktier vil blive halveret. Værdien af forudsigelsen forsøges forstærket med, at Roland Leuschel som den eneste forudså krakket i 1987.
En søgning på nettet viser dog, at Roland Leuschel siden 2004 har forudset et krak! På et eller andet tidspunkt må han jo få ret i at kurserne skal korrigere.
I meget få situationer kan medierne bruges som finansielle rådgivere!
Nye økonomier på vej?
I dag er USA meget toneangivende for de globale finansielle markeder. Noget der virker logisk, da det er den største økonomi. Men den igangværende globalisering - som naturligvis vil miste fart, hvis væksten generelt tager af - er i gang med at øge nye områders betydning for de finansielle markeder.
Kina er i dag en stor økonomi, som vokser kraftigt. Det påvirker også lande som Latinamerika og Afrika i en positiv retning, bl. a. fordi Kina investerer en del af deres midler i udbygning af infrastrukturer i lande som Angola mod at få adgang til olie og andre råvarer.
Og disse nye økonomier hjælper også de udviklede økonomier. Det er en bred vifte af fjern- og mellemøstlige investorer, der har deltaget i rekapitaliseringen af en række amerikanske banker i nød efter subprime-krisen. I alt er 69 mia. USD kommet fra sådanne investorer til amerikanske banker!
Meget tyder på, at det økonomiske verdenskort er ved at ændre sig drastisk, og det bør få de fleste investorer til at overveje investering i især Kina og Latinamerika som en del af deres portefølje!
Aktier fortsat en fornuftig investering
Er din tidshorisont og risikoprofil til aktier, bør du også have aktier i øjeblikket. På trods af de seneste fald og den megen tale om fortsat tilbagegang bør aktier indgå i en portefølje. Sælger man alle aktier nu, giver det to mulige scenarier:
1. Man får ret og aktier falder yderligere 2. Man får ikke ret og aktier stiger fra dit salgsniveau
I begge situationer står man tilbage med et væsentligt problem: Hvornår skal man købe igen? Selv i den første situation hvor man har ret, kan det være svært at købe aktier, der jo i den situation er i gang med at falde.
Rent psykologisk kan det være meget svært at gå imod markedet og købe efter store fald, hvilket gør, at man kan risikere at starte med at få ret, men ender i situation 2, hvor markedet er over det niveau, hvor man solgte.
Den fornuftige investor har fortsat en andel i aktier - også i disse markeder!
|
|