Husk spredningen når du investerer! PDF Udskriv
mnter_p_bl_lille.jpg

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05
2008 har indtil nu været lidt af en prøvelse for os investorer. På de finansielle markeder oplever man ofte at nogle aktivklasser klarer sig bedre end andre, men i denne omgang har alle de traditionelle aktivklasser klaret sig dårligt.

I et sådant marked er det vigtigt at huske at holde fast i sin strategi. Hvad er ens mål med investeringen/opsparingen? Hvad er tidshorisonten? Og hvad er din risikoprofil?

Desværre oplever man ofte at investorer har høj risikoprofil når det går godt - og lav risikoprofil når det går skidt.
Desværre oplever man først at det går godt når det går godt. Og vice versa, hvilket indebærer at man får købt når markedet er steget og solgt når markedet er faldet. Det er ikke en god strategi på de finansielle markeder!!

Sådanne panik-agtige strategi-ændringer kan være særdeles dyre, men måske også nødvendige, hvis man har anlagt en alt for høj risikoprofil på en alt for kort tidshorisont. Jeg har selv en onkel med en høj alder, der overhovedet ikke kunne se nogen risiko ved aktier i efteråret. Gad vide hvad hans holdning er til næste familiefest?

Nye muligheder
Et område som råvarer har fået stor bevågenhed på det seneste. Der er også en række gode grunde til hvorfor f. eks. de bløde råvarer (korn og lignende) stiger:

• Øget forbrug - vi er blevet rigere
  • Alternative anvendelsesmuligheder (ethanol)
  • Flere forbrugere - flere i udviklingslandene får råd til at spise

hvede_lille.jpgMen er toget mon kørt, eller er der fortsat flere muligheder?

Jeg tror ikke at det er nogen god strategi at "hoppe fra aktiv-klasse til aktiv-klasse".

Som tidligere skrevet kan langt de fleste først se at noget er godt/attraktivt når det er steget. Og det er måske også gældende for råvarer i denne omgang?

Heldigvis har rigtig mange investorer haft råvarer i porteføljen in-direkte via investeringer i Latinamerika. Latinamerika er en af de regioner der - sammen med Rusland - har stor glæde af stigningerne i råvarer.

Gamle dyder holder stadig
    Jeg tror stadig de gamle dyder holder på de finansielle markeder. Der vil løbende komme nye muligheder for at placere penge, men aktier og obligationer (og fast ejendom) vil fortsat være attraktive over tid.

Som investor skal du sørge for at have et mix af de forskellige aktivklasser. Også i perioder hvor den ene aktivklasse klarer sig bedre end den anden!

Hvornår den nuværende nedtur slutter tør jeg ikke spå om. Men jeg fastholder min egen investeringsstrategi og supplerer løbende min pensionsopsparing med investeringsforeninger der investerer i aktier.

For efter enhver dårlig periode kommer en god.
  •  
    Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | info@handelsinvest.dk | sitemap