Tid til Rasmus Modsat? PDF Udskriv
miv_number_02.jpg

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05
Der er vel næppe nogen investorer der kan huske en større krise på de finansielle markeder end vi oplever i øjeblikket? En sådan situation kan være et interessant tidspunkt for yderligere opkøb - er vi nået dertil nu?

Situationen på de finansielle markeder er meget speciel i øjeblikket. Både store og små finansielle virksomheder oplever svære tider. Flere gode år, hvor det næsten var umuligt at fejle, efterfølges nu af helt uoverskuelige situationer. Dette fører til hjælpepakker, lukninger eller overtagelser i store dele af den vestlige verden. 

rollersmall.jpg
To piger der opdager at deres børneopsparing er investeret i bankaktier?

Kommentatorers, mediers og investorers kommentarer bærer tydeligt præg af en negativ holdning til de finansielle markeder i øjeblikket. Priserne på markederne vidner også om stor usikkerhed, med store stigninger den ene dag og store fald den næste.

Kontrærmetoden
En strategi på de finansielle markeder går på at man skal gøre det modsatte af markedet. Når markedet er positivt skal man være tilbageholdende og når markedet er negativt skal man være positiv.

"The time of maximum pessimism
is the best time to buy"
Sir John Templeton

Der er to vanskeligheder i metoden. Nemlig at vi som mennesker har utroligt svært ved at gå imod strømmen og hvordan man fastslår at markedet er positivit eller negativt.

Lemminge-effekten
Vi har generelt meget svært ved at forudsige hvordan vi vil reagere i fremtiden. Efter et stort måltid kan vi ikke forestille os at vi bliver sultne igen. Og hvis vi har sultet kan vi ikke forestille os at være stop-mætte. Sådan er det også med vore følelser omkring økonomi - når det går godt forventer vi det fortsætter med at gå godt og omvendt.

Derfor bliver det rigtigt svært for os at gå imod markedsstemningen og på den måde kommer vi til at agere i flok.

Men der er penge i den modsatte strategi. Kontrærmetoden - som det også kaldes - går på at man skal gøre det modsatte af markedet. Dette er vist i flere analyser foretaget omkring investorpsykologi. I 2004 undersøgte man eksempelvis performance i aktier efter at aktien kom med en såkaldt "profit warning".

En profit warning er en indikation fra selskabet om at det går mindre godt. Som investorer og analytikere har vi dog en tendens til at negligere disse og finde på undskyldninger, der forklarer, hvorfor det på kort sigt går dårligt, men at det "lige om lidt" igen vil gå godt i virksomheden. Men statistisk set vil en aktie der kommer med en profit warning klare sig dårligt i de efterfølgende 12 måneder.

Samme analyse viser også at en sådan aktie vil begynde at klare sig godt 12 mdr. efter første profit warning. Det vil sige at efter en periode med dårlige resultater og dårlig performance taler statistikken for at en aktie vil klare sig godt. Men psykologisk er det et svært tidspunkt at købe på.

Markedsstemningen
Hvordan afgør man om markedsstemningen er negativ? Der findes indikatorer herfor, men de har ofte vist sig at være dårlige. En anden metode er at søge at afdække positive kontra negative historier i medierne. Det kan dog også være svært - specielt fordi de negative historier ofte fylder mere i bevidstheden end de positive.

Det er uhyggeligt svært at afgøre om markedsstemningen er så negativ som den kan være i øjeblikket. Den er umiddelbart ikke positiv :-)

På den ene side er jeg bange for at vi ikke har set bunden endnu. På den anden side er jeg overbevist om at vi er tættere på end nogen sinde tidligere!

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | info@handelsinvest.dk | sitemap