Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.
Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
Mange drager sammenligninger med krakket i 1929 og situationen i dag. På mange områder minder de om hinanden. Forud forbegge situationer var det "nemt" at tjene penge på de finansielle markeder. Mange var med på markederne - også investorer, der ikke tidligere havde deltaget. For at øge afkastet, foretog mange investeringer for lånte midler i begge situationer.
Både i 20'erne og i starten af dette århundrede, var der tro på fremdrift og på, at tingene kunne vokse videre. Faktisk blev der i begge situationer talt om "New Economy". I 20'erne var det blandt andet radioen og industrialiseringen, der skulle drive økonomierne fremad. I starten af dette århundrede var det internettet og "business intelligence", der skulle drive økonomierne.
På YouTube har jeg fundet denne meget interessante gennemgang af krakket i 1929 i fem afsnit. Se dem og prøv selv at se på, hvor mange områder situationerne synes at være ens!
Der er mange lighedspunkter, men også ting der er forskellige. Regeringerne valgte i 30'erne ikke at hjælpe markederne. Faktisk oplevede USA stigende rente for at mindske evt. inflation. Men denne gang er regeringerne opmærksomme på nødvendigheden af at få økonomien på rette spor.
Frontline har lavet en rigtig god gennemgang af situationen i 2008. Den kan du se i syv afsnit her (du kan også vælge at se den hos Frontline ved at klikke her):
Man siger penge ikke kan købe lykke, men måske er der alligevel en mulighed. Det tyder ny forskning på - løsningen går gennem et af tidens store modeord: velgørenhed.
Mandag døde et af Danmarks største erhvervsikoner og hurtigt derefter gik spekulanter i gang med at drømme om nye toner og takter i "hans" selskab, A.P. Møller - Maersk. Ikke nødvendigvis toner og takter der vil være gode for langsigtede investorer, men til gengæld tilgodeser kortsigtede spekulanter.
Der er forskel på mænd og kvinder - noget som blandt ligestillingsforkæmpere er næsten forbudt at sige, men som forskere indenfor evolutionspsykologien løbende bekræfter. Seneste har Nykredit kigget på vore vaner på de finansielle markeder og konstateret store forskelle. Mænd handler meget mere mens kvinder tænker langsigtet og får bedre afkast.
Fetterlein mere økonomisk ansvarlig end Grækenland
Så overskred Grækenland igen igen en deadline. Er vi havnet i en situation hvor Grækenland reelt er “too big to fail” og derfor bare kan trække de bedre stillede lande med euro rundt i manegen? Det her kan nemt komme til at lyde som en blog om børneopdragelse. Det er ikke tilsigtet for den skulle gerne handle om noget andet. Men jeg er sikker på at Lola fra Go’Morgen på TV2 vil give mig ret i nogle af mine betragtninger.
Vi har fået en forrygende start på 2012 på de finansielle markeder. Aktier er op og det har også været godt at være obligationsinvestor indtil nu. Amerikanske nøgletal er blevet bedre og nogle europæiske ligeså? Er krisen så slut nu? Var det bare et skifte af årstal der skulle til? Det virkede dog ikke for Vestas, men det er en helt anden historie.