Kan vi lære af historien? PDF Udskriv
screen.jpg

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05

Mange drager sammenligninger med krakket i 1929 og situationen i dag. På mange områder minder de om hinanden. Forud forbegge situationer var det "nemt" at tjene penge på de finansielle markeder. Mange var med på markederne - også investorer, der ikke tidligere havde deltaget. For at øge afkastet, foretog mange investeringer for lånte midler i begge situationer.

Både i 20'erne og i starten af dette århundrede, var der tro på fremdrift og på, at tingene kunne vokse videre. Faktisk blev der i begge situationer talt om "New Economy". I 20'erne var det blandt andet radioen og industrialiseringen, der skulle drive økonomierne fremad. I starten af dette århundrede var det internettet og "business intelligence", der skulle drive økonomierne.

På YouTube har jeg fundet denne meget interessante gennemgang af krakket i 1929 i fem afsnit. Se dem og prøv selv at se på, hvor mange områder situationerne synes at være ens!

Dim lights Embed Embed this video on your site

Der er mange lighedspunkter, men også ting der er forskellige. Regeringerne valgte i 30'erne ikke at hjælpe markederne. Faktisk oplevede USA stigende rente for at mindske evt. inflation. Men denne gang er regeringerne opmærksomme på nødvendigheden af at få økonomien på rette spor.

Frontline har lavet en rigtig god gennemgang af situationen i 2008. Den kan du se i syv afsnit her (du kan også vælge at se den hos Frontline ved at klikke her):

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | info@handelsinvest.dk | sitemap