Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.
Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
Vi har oplevet urolige markeder i maj måned og mange virker nervøse i øjeblikket. Er dette så starten på et double-dip? Jeg tror det næppe – det der sker i øjeblikket er faktisk helt normalt….
Situationen i Grækenland (og Irland, Spanien og Portugal m. fl.) har givet fornyet uro på de finansielle markeder. Lande med problemer med at betale renter og gæld er et foruroligende syn, men ikke nødvendigvis et særsyn. Niall Ferguson har bragt bevis for at alle store finanskriser er blevet fulgt af lande på randen af bankerot eller decideret bankerot. Helt siden 1315.
Så situationen i øjeblikket er helt normal og ikke et særsyn. Den er ubehagelig, men ikke uforudsigelig. Det vil være nødvendigt med offentlige besparelser i store dele af den vestlige verden i de kommende år. Sådan er det jo altid når man har levet over evne. Så må man efterfølgende spænde livremmen ind og betale overforbruget tilbage. Det gælder for virksomheder og for private husholdninger. Og det gælder også for det offentlige!
Se en interessant – måske lidt banal – forklaring af problemet fra et amerikansk/kinesisk synspunkt her:
Kigger man mod USA er der heldigvis flere indikationer om at økonomien er ved at komme tilbage. På et lavere niveau, men dog på vej den rette vej.
I april var der f eks flere opsigelser fra medarbejdere end der var fyringer til medarbejdere! Hvad betyder det? Det betyder at de ansatte igen tør opsige og søge nye veje, uden at frygte fremtiden og det indikerer at markederne er ved at blive mere normale.
Men det kommer til at gå langsommere i den vestlige verden. Det er derfor det er nødvendigt at investere i nogle af udviklingslandene for det er dem der får væksten de kommende år! Det kan du læse mere om i min blog Investerer du i fortiden?
Er vi på vej frem eller.....
Vi har fået en forrygende start på 2012 på de finansielle markeder. Aktier er op og det har også været godt at være obligationsinvestor indtil nu. Amerikanske nøgletal er blevet bedre og nogle europæiske ligeså? Er krisen så slut nu? Var det bare et skifte af årstal der skulle til? Det virkede dog ikke for Vestas, men det er en helt anden historie.
Så har Standard & Poors igen sat sig midt i rampelyset, med deres overraskende melding om 15 euro-landes mulige nedgradering. Sidst Standard & Poors gjorde det, var da USA i august mistede deres status som triple A land. Men hvem vurderer egentlig Standard & Poors?
Vore økonomier er meget hængt op på fortsat vækst. Vokser økonomierne, ikke er det lig med fiasko. I den forbindelse er forbrug en væsentlig faktor - vi skal helst bruge mere og mere. Fredagens Black Friday i USA vidner ikke om et faldende forbrug, da der blev sat ny rekord for omsætningen og samtidig vidner presserapporter om meget entusiastiske forbrugere.
I USA er de i gang med deres eget Arabiske Forår, hvor den almindelige amerikaner gør oprør mod de højest-lønnede med demonstrationen “Occupy Wall Street”, der har fået aflæggere mange steder i verden. De 99% mod den ene procent, som de kalder det. Der er måske også behov for et oprør, for der er måske også en række uhensigtsmæssigheder i den måde, vi aflønner ledere i vores tid?
Meget tyder på at frygten har bidt sig fast. Frygten for at det går dårligt. For landet. For økonomien. For din familie. For dig. Dette endog så meget at Nationalbankens direktør nedjusterer udviklingen i dansk økonomi. Men faktisk er vi rigtig gode til at bruge tid, tanker og kræfter på at frygte noget vi aldrig kommer til at opleve.