Private investorer på forkant? PDF Udskriv

flasker

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05

Mange investorer er nervøse i øjeblikket. Det er forståeligt, for mange kommentarer i medier indikerer nervøsitet. Det behøver dog ikke være sandheden, faktisk er vi ofte rigtig gode til at tage fejl.

En af de største fejl vi begår er, at vi bruger det netop skete til at forudsige fremtiden. Historien gentager jo sig selv, siger man, men desværre er der ofte lang tid imellem. Det er lidt ligesom med terrorberedskab. Hvornår er den højest? Lige efter et angreb!

Vi har jo lige oplevet en krise, derfor er det nærliggende at tro, at det kommer til at ske igen. Men hvor mange troede på, at en krise var på vej i 2008? Ikke mange og alligevel kom den.

Jyllandsposten skriver i en artikel i dag (og det er den væsentligste grund til, at jeg skriver disse ord i dag):

"Gør det selv-investorerne er på forkant med en ny økonomisk nedtur. Normalt er de private de sidste som forlader markedet. Men denne gang begyndte private husholdninger allerede i foråret så småt at sælge ud og at holde igen med nye køb."

Først gør de opmærksom på, at disse investorer typisk er dårlige til at forudsige og dernæst bliver de brugt som en slags sandheds-vidner, for at en ny nedtur er på vej.

Jeg vil ikke påstå, at der IKKE kommer en nedtur, for det kommer der. De har det bare med at komme, når vi mindst venter det. Det er ikke tilfældet i øjeblikket!

Jeg tror, vi skal vænne os til lavere vækst - især i de udviklede økonomier.

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | info@handelsinvest.dk | sitemap