Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.
Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
Der er forskel på hvor risikovillige vi er. Både generelt mellem kønnene men også i mellem hver i sær. Ny forskning giver dig mulighed for nemt at vurdere din investeringsrådgiver.
Megen forskning har påvist en forskel i risikovilligheden mellem kønnene. Kvinder er generelt mindre risikovillige end mænd. Blandt andet har en svensk undersøgelse vist en markant forskel i risikolysten når det gælder investeringer:
Men hvordan kan man vurdere risikovilligheden hos en man sider overfor? Det kan være rart at vide, inden man modtager eller giver rådgivning.
En model er at bruge nogle værktøjer hvor en række spørgsmål skal besvares. Men måske findes der er noget nemmere model – en såkaldt ”tommelfinger-regel” (selvom det faktisk drejer sig om nogle andre fingre).
Forskeren John Coates undersøgte for nogle år siden en række børshandleres hænder. Han kunne efterfølgende påvise at de handlere med længere ringfinger indtjente mere i måleperioden. Faktisk helt op til 6 gange mere. Formentlig fordi de tog større chancer end de øvrige.
Nu viser ny forskning fra Liverpool, at der er en forklaring på dette. Ringfingerens udvikling har nemlig en sammenhæng til den mængde af testosteron man er blevet udsat for som foster. Meget testosteron giver en længere ringfinger.
For kvinders skyld
Netop mængden af testosteron har en stor sammenhæng med risikovillighed. Ikke kun indenfor investering men også indenfor en række andre områder. Professor Gad Saad fra Concordia University, mener at sammenhængen mellem testosteron og risikovillighed har at gøre med hvordan mænd opleves attraktive af kvinder. Jo højere testosteron jo større lyst til at være attraktiv. Og jo større lyst til at være attraktiv jo større risici indenfor sport, mennesker og penge – for det er væsentlige punkter når kvinder – bevist eller især ubevist – vurderer mænd.
Så hvor lang ringfinger har din rådgiver? Måske smitter det af på den rådgivning han giver.
Man siger penge ikke kan købe lykke, men måske er der alligevel en mulighed. Det tyder ny forskning på - løsningen går gennem et af tidens store modeord: velgørenhed.
Mandag døde et af Danmarks største erhvervsikoner og hurtigt derefter gik spekulanter i gang med at drømme om nye toner og takter i "hans" selskab, A.P. Møller - Maersk. Ikke nødvendigvis toner og takter der vil være gode for langsigtede investorer, men til gengæld tilgodeser kortsigtede spekulanter.
Der er forskel på mænd og kvinder - noget som blandt ligestillingsforkæmpere er næsten forbudt at sige, men som forskere indenfor evolutionspsykologien løbende bekræfter. Seneste har Nykredit kigget på vore vaner på de finansielle markeder og konstateret store forskelle. Mænd handler meget mere mens kvinder tænker langsigtet og får bedre afkast.
Fetterlein mere økonomisk ansvarlig end Grækenland
Så overskred Grækenland igen igen en deadline. Er vi havnet i en situation hvor Grækenland reelt er “too big to fail” og derfor bare kan trække de bedre stillede lande med euro rundt i manegen? Det her kan nemt komme til at lyde som en blog om børneopdragelse. Det er ikke tilsigtet for den skulle gerne handle om noget andet. Men jeg er sikker på at Lola fra Go’Morgen på TV2 vil give mig ret i nogle af mine betragtninger.
Vi har fået en forrygende start på 2012 på de finansielle markeder. Aktier er op og det har også været godt at være obligationsinvestor indtil nu. Amerikanske nøgletal er blevet bedre og nogle europæiske ligeså? Er krisen så slut nu? Var det bare et skifte af årstal der skulle til? Det virkede dog ikke for Vestas, men det er en helt anden historie.