Check din rådgiver PDF Udskriv

selectiontop

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05

Der er forskel på hvor risikovillige vi er. Både generelt mellem kønnene men også i mellem hver i sær. Ny forskning giver dig mulighed for nemt at vurdere din investeringsrådgiver.

Megen forskning har påvist en forskel i risikovilligheden mellem kønnene. Kvinder er generelt mindre risikovillige end mænd. Blandt andet har en svensk undersøgelse vist en markant forskel i risikolysten når det gælder investeringer:

Forskel i risikovillighed - mænd og kvinder

Men hvordan kan man vurdere risikovilligheden hos en man sider overfor? Det kan være rart at vide, inden man modtager eller giver rådgivning.

En model er at bruge nogle værktøjer hvor en række spørgsmål skal besvares. Men måske findes der er noget nemmere model – en såkaldt ”tommelfinger-regel” (selvom det faktisk drejer sig om nogle andre fingre).

Forskeren John Coates undersøgte for nogle år siden en række børshandleres hænder. Han kunne efterfølgende påvise at de handlere med længere ringfinger indtjente mere i måleperioden. Faktisk helt op til 6 gange mere. Formentlig fordi de tog større chancer end de øvrige.

Nu viser ny forskning fra Liverpool, at der er en forklaring på dette. Ringfingerens udvikling har nemlig en sammenhæng til den mængde af testosteron man er blevet udsat for som foster. Meget testosteron giver en længere ringfinger.

For kvinders skyld

Netop mængden af testosteron har en stor sammenhæng med risikovillighed. Ikke kun indenfor investering men også indenfor en række andre områder. Professor Gad Saad fra Concordia University, mener at sammenhængen mellem testosteron og risikovillighed har at gøre med hvordan mænd opleves attraktive af kvinder. Jo højere testosteron jo større lyst til at være attraktiv. Og jo større lyst til at være attraktiv jo større risici indenfor sport, mennesker og penge – for det er væsentlige punkter når kvinder – bevist eller især ubevist – vurderer mænd.

Så hvor lang ringfinger har din rådgiver? Måske smitter det af på den rådgivning han giver.

Se eventuelt mere hos Science Daily: http://www.sciencedaily.com/releases/2010/11/101109133227.htm

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | info@handelsinvest.dk | sitemap