Aktive eller passive? PDF Udskriv

darttop

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05

Der har i medierne været lidt dialog omkring aktiv eller passiv strategi i forvaltningen. Under overskrifter som "Bankens pensionsanbefaling kan koste dig en million kroner" eller "Aktiv forvaltning af investeringer kan ikke betale sig" udtalte diverse "uafhængige" "eksperter" sig om at det ikke kan betale sig at være aktiv.

Til det kan man sige meget og jeg vil nøjes med at kommentere på tre ting:

For det første så findes der ingen "uafhængige eksperter". Selvom man påstår at man er uafhængig, så er man det ikke. Når man udtaler sig bliver man afhængig - om ikke andet så af ens holdning. Det ville nok være rimeligt svært at forestille sig at en uafhængig ekspert ville sige "bankens anbefaling er faktisk god" - det er jo deres levebrød at være imod. Og derved er de afhængige af at være imod.

For det andet, så skal man altså passe på at sætte for stor værdi ved begrebet ekspert. Vi har en generelt en tendens til at have for stor tiltro til den kategori - se mere om dette emne her: Hvis eksperter siger det er det vel godt nok? eller Vi er vilde med ekspert-udtalelser

Og for det tredje, så er det ikke endeligt bevist at aktiv forvaltning ikke kan betale sig. Nationalbanken - som vel egentlig er noget af det tætteste vi kommer uafhængig - lavede i 2009 en analyse af danske investeringsforeninger. I denne dette konkluderede de at de målte aktive porteføljer ikke kunne bevises at slå passive porteføljer, men at dette også kunne skyldes at nogen aktive porteføljer reelt ikke var aktive, men i højere grad var indeksporteføljer med en omkostningsstruktur svarende til en aktiv portefølje.

Nationalbankens analyse bekræftes også af Morningstars ratings, hvor eksempelvis en dansk indeksforening ikke har den bedste rating på alle markeder.

Handelsinvest er AKTIVE!

I Handelsinvest ændrede vi strategi i 2008 og har siden da haft rigtig aktive strategier. Det er naturligvis en kort periode at måle succes på, men det har været et godt valg! Eksempelvis Danmark - der investerer i danske aktier - har været markant bedre end markedet og er på vej til at blive nomineret til et par investeringspriser i øjeblikket. Et andet eksempel er afdeling Europa der i dag investerer i blot 17 selskaber - det må man sige er rimeligt aktiv, da vi foretager rigtig mange fravalg i den strategi.

De uafhængige eksperters råd får i hvert fald ikke mig til at ændre strategi for min pensionsopsparing. Jeg vil fortsætte med at spare op via aktive investeringsforeninger - men jeg er jo heller ikke uafhængig.

Se evt. Nationalbankens rapport her: Nationalbankens analyse

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | info@handelsinvest.dk | sitemap