Er aktive investeringsforeninger dårlige? PDF Udskriv

miv_number_03

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05

Er meget aktive investeringsforeninger gode eller dårlige? Det er et spørgsmål der behandles på blandt andet FinansWatch i dag - se artiklen her. Desværre kan man ikke svare entydigt på dette spørgsmål, da begge dele kan være godt.

Penge- og Pensionspanelet fik tidligere på året tre danske "eksperter" med råd til danske investorer. Rådene gik blandt andet på:

• Vær ydmyg
  • Hold omkostningerne nede
  • Køb og behold

Rådene kan være ganske fornuftige - i en fantasi-verden, som jeg skrev dengang - her.

Men pludselig bliver disse råd opløftet til at være gældende lov. Det er i hvert fald det indtryk man får. Men disse råd - eller tommelfingerregler, som det også hedder, men det er bare ikke så stærkt et begreb - er givet til private. Det var nemlig panelets opdrag, som de skriver i rapporten: Ifølge udvalgets kommissorium har vi haft til opgave at "udarbejde en rapport med forslag til anbefalinger om aktieinvesteringer", hvor "målgruppen er danske ikke-professionelle investorer med et behov for placering af formue i aktier".

Mange undersøgelser har påvist at "køb og behold" er en god strategi på de finansielle markeder. Men der er stadig uvished om hvorvidt dette er sandheden, eller blot statistiske gennemgange, der viser at det er svært at agere på de finansielle markeder. Endelig er der ofte tale om undersøgelse af "gennemsnittets" evne til at slå markedet - ikke de enkelte strategier. Det kan du læse lidt mere om i Morningstars kommentar her.

Som nævnt er rådene primært møntet på private investorer. Hvad nu hvis man forestillede sig at nogen porteføljeforvaltere faktisk er dygtige og gør deres arbejde godt? Lidt ligesom at forestille sig at en tømrer er dygtig og gør sit arbejde godt. Ligesom en tømrer har flere muligheder i sin værktøjskasse og flere "strategier" at arbejde ud fra har den dygtige porteføljeforvalter også flere muligheder i sin værktøjsstrategier og flere strategier at arbejde med.

Men det er kun de dygtige det gælder for - dem skal man lede efter, ligesom man også skal lede efter en god håndværker. Eller mekaniker. Eller læge. Eller lærer. Eller.......

Handelsinvest har ikke nogen afdelinger, der nævnes i den omtalte analyse af investeringsforeninger. Så denne kommentar er ikke et forsvar af Handelsinvest, men et oplæg til debat, så journalisternes mangelfulde analyse og vinkel ikke står alene.

Hvis du har tid, kan du se hele Penge- og pensionspanelets rapport her.

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | info@handelsinvest.dk | sitemap