Aktiv er bedre..... PDF Udskriv

selectiontop

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05

Er aktive investeringer bedre end passive? Dette diskuteres meget af de lærde, desværre uden endelig konklussion. I længere tid var der en tendens til at passive investeringer havde flest tilhængere blandt eksperter. Men dette er ved at vende og bl. a. Morningstar - som ofte har talt for passive investeringsstrategier - har analyseret sig frem til at aktive strategier har en fordel.

Mange er kommet med input i dialogen om aktive eller passive investeringer men ingen har kunnet påvise om det ene eller det andet er rigtigt. De såkaldte ETF'er, der afspejler udviklingen i indeks, er blandt andet vundet frem som følge af de passive strategier.

Når man har sammenlignet aktive og passive har man måske lavet en fejl i analysen. Det er måske rigtig nok at gennemsnittet ikke kan slå indeks, men hvad med de bedste? Denne tankegang er nu ved at vinde indpas og Morningstar er kommet med følgende analyse af aktive contra passive strategier:

Dim lights Embed Embed this video on your site

I Handelsinvest har vi valgt at have aktive strategier. Det vil sige vi køber ikke aktier fordi de er med i indeks og vi er meget aktive i vore porteføljer.

I eksempelvis Europa har vi kun 17 aktier. Dette er en kæmpeafvigelse fra indeks og samtidig er det en meget aktiv portefølje. Det tror vi på er en god metode for vore kunder.

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | info@handelsinvest.dk | sitemap