Vestlig verden på forbrugslån

forbrug

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05

Gårsdagens advarsel vedrørende USAs gæld kom sikkert som et chok for mange. Ikke at det burde overraske - var USA en virksomhed var deres finansieringskilder løbet tørre for lang tid siden.

Gældssætning er et voksende problem i store dele af den vestlige verden. Portugal, Irland, Grækenland og Spanien har været i fokus under betegnelsen PIGS. Men lande som Japan og USA har også store problemer.

Jeg ved godt at jeg måske lyder som en gammel mand, men gældssætning er altså som at tisse i bukserne. Det er meget rart lige nu, men senere....

De store gældsbyrder i den vestlige verden, kan kun betyde en ting for fremtiden: lavere vækstrater. For når gælden skal afdrages kan de penge kun tages fra forbrug.

Dr. Marc Faber berørte emnet på CNBC i søndags. USA kan kun gøre noget ved underskudet, ved at øge beskatningen og sænke udgifterne - men det er store tal der skal til!

Som han siger skal der ske noget significant - det seneste drama omkring USAs budget drejede sig om ca. 40 mia. USD, hvilket er småpenge i forhold til underskuddets størrelse. Er politikkerne klar til at lave en langsigtet plan?

Det er ikke lang tid siden at en af verdens største obligationsfonde - PIMCO - meddelte at de ikke længere havde amerikanske obligationer i porteføljen. Hvad hvis flere investorer følger den vej?

Lykkes det ikke at få en plan i USA, får denne analytiker måske ret. Han hedder Mike Maloney og fik en del opmærksomhed sidste år efter en optræden på en bank-konference. Han mener at stort set alle markeder er overvurderede og forventer store korrektioner. Olien skal i $10 siger han.

{youtube}QkSJxVTgles{/youtube}

Nordnet har netop offentliggjort en analyse der viser at analytikere tager fejl halvdelen af gangene. Man må næsten håbe at det også gælder for Mike Maloney.

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. | Finanstilsynet | Disclaimer