Bump forude PDF Udskriv

oekonomi

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05

De finansielle markeder bør være markeret med en advarsel om "Bump forude". De store gældsrater vi ser i mange vestlige lande vil nemlig føre til en langsommere vækst i tiden der kommer. Man kan nemlig kun bruge pengene en gang - og vi må jo indrømme at vi har brugt pengene på forhånd.

Fokus har især været på Grækenland og Italien, men USA har også sine problemer at slås med, som Jon Stewart illustrerer i hans Daily News her:

Faktisk har den amerikanske stat Minnesota standset betalingerne 1. juli. Det betyder blandt andet at alle statsligt ansatte ikke får løn i denne periode! Får Obama ikke et nyt låneloft igennem inden fredag kan dette blive virkelighed for hele USA! De store gældsbyrder vil uvilkårligt føre til at en række landes regeringer er nød til at spare udgifter for at kunne afdrage på gældsposterne. Disse sparede udgifter vil medvirke til en lavere vækst! Uvilkårligt!

Det bør ikke komme bag på nogen for sådan har det altid været. Det påpeger Kenneth S. Rogoff blandt andet i sin bog "But this time is different"</a> og senest også i en blog på Bloomberg (se den her).

Rogoff har undersøgt mere end 200 års udvikling i en lang række lande og på den baggrund konkluderet at gældsniveauer som vi kender dem i dag har ført til lavere vækst. Det vil det også gøre denne gang.

Men langsommere vækst behøver vel ikke være negativt? Det kan jo være at det bliver en mere holdbar vækst? I USA har man også set eksempler på ændrede forbrugsvaner - ændringer der vil påvirke positivt over tid. Anvendelsen af kreditkort er faldet markant. Mange amerikanere tænker i at handle lokalt - hvilket vil sikre arbejdspladser lokalt over tid.

Faktisk har nogle medier skrevet om at en række arbejdspladser er ved at flytte tilbage til USA - se f eks denne artikel fra Economist: Rustbelt recovery - noget som også har været nævnt fra danske virksomheder, blandt andet Modehus flytter produktion hjem fra Kina.

Denne hjem-flytning vil være positivt for de vestlige lande, da det vil skabe aktivitet og jobs. Desværre er det en nul-løsning globalt, da de samme jobs mistes andetsteds. Men i det store hele vil det hjælpe til at få verden på fode igen.

Konklussionen er: Vi vil se lave vækstrater de kommende år. Så er det sagt - lad os så komme videre....

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | info@handelsinvest.dk | sitemap