Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.
Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
Fortæl mig hvad din holdning er og jeg skal fortælle din position. Det var et ordsprog - eller hvad sådan noget nu kaldes - jeg lærte for mange år siden. Og der er faktisk mere om det end man måske sådan lige skulle tro. For vi lader os - direkte eller indirekte - påvirke af vore positioner eller tidligere udtalelser.
Derfor arbejder mange med at sikre at investorerne skal være vidende om positioner eller holdninger, der kan have påvirket den analyse - eller andet - man har udarbejdet. De såkaldte disclosures.
Meningen hermed er at man skal oplyse om forhold der kan have påvirket ens udtalelse. At jeg for eksempel bør skrive at jeg arbejder i en investeringsforening når jeg skriver at investeringsforeninger er en god måde at investere på. (Det er det i øvrigt!)
Filmen “Inside Job” kommer med mange gode eksempler på den slags. Der er en anerkendt (i hvert fald tidligere anerkendt) amerikansk økonom Frederic Mishkin, der på et tidspunkt skriver en meget positiv rapport om den islandske økonomi. En rapport han skriver efter et ophold på øen. Både opholdet og rapporten betales i øvrigt af Island, hvilket han glemte at skrive i rapporten, men et forhold der kunne have påvirket hans holdninger.
Filmen er også omkring de for tiden meget omtalte rating bureauers rolle i den finansielle krise, for det viser sig at de klart havde en interesse i at subprime-markedet voksede og at de blev betalt for deres ratings.
Og nu har Nordea så gjort noget lignende mener Finanstilsynet, der i går anmeldte dem til politiet (se Finanstilsynets afgørelse her). Nordea lavede en positiv analyse af Pandora OG ejede samtidig aktier for ca en milliard i Pandora. Det kunne måske godt have påvirket analysens retning?!?!??
Diclosure kan backfire
Faktisk viser nyeste forskning på området at sådanne offentliggørelser kan føre til et helt andet resultat hos modtagerne. Det skulle egentlig få folk til at tænke “nå, forholder det sig sådan, må jeg nok læse det meget kritisk”.
Men faktisk får det mange til at tænke “når de er så ærlige at oplyse det, så er de nok også meget ærlige og grundige i resten af deres arbejde”.
Derved får disclosure den helt modsatte effekt.
En anden effekt af disclosures er at vi ser dem så tit at vi ikke lægger mærke til dem længere. De er ofte med lille skrift og meget omfattende. De er der bare og så har de heller ikke nogen effekt.
Tilfældigvis har Nordea skiftet to ledende personer fra denne børsintroduktion ud i sidste uge. Men det har ikke noget med børsnoteringen af Pandora at gøre, siger Nordea……..
Disclosure:
Hverken jeg eller nogen i min nære familie er ansat i Pandora, Nordea eller Finanstilsynet. Ingen jeg kender ejer smykker fra Pandora. Jeg er dog ansat i et med Nordea konkurrerende institut, hvorfor det naturligvis kan påvirke min kommentar.
Man siger penge ikke kan købe lykke, men måske er der alligevel en mulighed. Det tyder ny forskning på - løsningen går gennem et af tidens store modeord: velgørenhed.
Mandag døde et af Danmarks største erhvervsikoner og hurtigt derefter gik spekulanter i gang med at drømme om nye toner og takter i "hans" selskab, A.P. Møller - Maersk. Ikke nødvendigvis toner og takter der vil være gode for langsigtede investorer, men til gengæld tilgodeser kortsigtede spekulanter.
Der er forskel på mænd og kvinder - noget som blandt ligestillingsforkæmpere er næsten forbudt at sige, men som forskere indenfor evolutionspsykologien løbende bekræfter. Seneste har Nykredit kigget på vore vaner på de finansielle markeder og konstateret store forskelle. Mænd handler meget mere mens kvinder tænker langsigtet og får bedre afkast.
Fetterlein mere økonomisk ansvarlig end Grækenland
Så overskred Grækenland igen igen en deadline. Er vi havnet i en situation hvor Grækenland reelt er “too big to fail” og derfor bare kan trække de bedre stillede lande med euro rundt i manegen? Det her kan nemt komme til at lyde som en blog om børneopdragelse. Det er ikke tilsigtet for den skulle gerne handle om noget andet. Men jeg er sikker på at Lola fra Go’Morgen på TV2 vil give mig ret i nogle af mine betragtninger.
Vi har fået en forrygende start på 2012 på de finansielle markeder. Aktier er op og det har også været godt at være obligationsinvestor indtil nu. Amerikanske nøgletal er blevet bedre og nogle europæiske ligeså? Er krisen så slut nu? Var det bare et skifte af årstal der skulle til? Det virkede dog ikke for Vestas, men det er en helt anden historie.