Flere kasketter i spil PDF Udskriv

forbrug

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05

Fortæl mig hvad din holdning er og jeg skal fortælle din position. Det var et ordsprog - eller hvad sådan noget nu kaldes - jeg lærte for mange år siden. Og der er faktisk mere om det end man måske sådan lige skulle tro. For vi lader os - direkte eller indirekte - påvirke af vore positioner eller tidligere udtalelser.

Derfor arbejder mange med at sikre at investorerne skal være vidende om positioner eller holdninger, der kan have påvirket den analyse - eller andet - man har udarbejdet. De såkaldte disclosures.

Meningen hermed er at man skal oplyse om forhold der kan have påvirket ens udtalelse. At jeg for eksempel bør skrive at jeg arbejder i en investeringsforening når jeg skriver at investeringsforeninger er en god måde at investere på. (Det er det i øvrigt!)

Filmen “Inside Job” kommer med mange gode eksempler på den slags. Der er en anerkendt (i hvert fald tidligere anerkendt) amerikansk økonom Frederic Mishkin, der på et tidspunkt skriver en meget positiv rapport om den islandske økonomi. En rapport han skriver efter et ophold på øen. Både opholdet og rapporten betales i øvrigt af Island, hvilket han glemte at skrive i rapporten, men et forhold der kunne have påvirket hans holdninger. 

Dim lights Embed Embed this video on your site

Filmen er også omkring de for tiden meget omtalte rating bureauers rolle i den finansielle krise, for det viser sig at de klart havde en interesse i at subprime-markedet voksede og at de blev betalt for deres ratings.

Og nu har Nordea så gjort noget lignende mener Finanstilsynet, der i går anmeldte dem til politiet (se Finanstilsynets afgørelse her). Nordea lavede en positiv analyse af Pandora OG ejede samtidig aktier for ca en milliard i Pandora. Det kunne måske godt have påvirket analysens retning?!?!??

Diclosure kan backfire

Faktisk viser nyeste forskning på området at sådanne offentliggørelser kan føre til et helt andet resultat hos modtagerne. Det skulle egentlig få folk til at tænke “nå, forholder det sig sådan, må jeg nok læse det meget kritisk”.

Men faktisk får det mange til at tænke “når de er så ærlige at oplyse det, så er de nok også meget ærlige og grundige i resten af deres arbejde”.

Derved får disclosure den helt modsatte effekt. 

En anden effekt af disclosures er at vi ser dem så tit at vi ikke lægger mærke til dem længere. De er ofte med lille skrift og meget omfattende. De er der bare og så har de heller ikke nogen effekt.

Tilfældigvis har Nordea skiftet to ledende personer fra denne børsintroduktion ud i sidste uge. Men det har ikke noget med børsnoteringen af Pandora at gøre, siger Nordea……..  

Disclosure:

Hverken jeg eller nogen i min nære familie er ansat i Pandora, Nordea eller Finanstilsynet. Ingen jeg kender ejer smykker fra Pandora. Jeg er dog ansat i et med Nordea konkurrerende institut, hvorfor det naturligvis kan påvirke min kommentar.

Yderligere om dette emne:

Du kan læse rapporten The Limits of Transparency: Pitfalls and Potential of Disclosing Conflicts of Interest af George Loewenstein, Daylian M. Cain og Sunita Sah eller blog der skriver lidt fra den her.

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | info@handelsinvest.dk | sitemap