Psykopater de bedste investorer PDF Udskriv

flasker

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05

Endnu en gang har en trader nået mediernes søgelys. En ansat i UBS har ifølge medierne tabt 11 mia. af UBS’ penge. Politiet anholdt torsdag traderen og nu foregår formentlig et stort opklaringsarbejde for at finde ud af hvordan det kunne ske. Du kan læse om historien her.

Det er ikke første gang vi hører om sådanne sager - mest kendt er nok Nick Leeson, der lagde Barings Bank ned i 1992 mens Société General overgik Barings i beløb, med et tab på 36 mia. i 2008. Så sent som i august måned fyrede Danske Bank to prop-tradere på grund af store tab ifølge medierne.

Dim lights Embed Embed this video on your site  

Det er min erfaring at sådanne dealere tilhører et specielt folkefærd - de er så at sige gjort af et specielt stof. Ellers kan man ikke håndtere jobbet - hverken når det går godt eller når det går skidt.

Michael Lewis kommer med flere gode eksempler på dette i sin bog Liars Poker, der handler om livet som obligationssælger i Salomon Brothers - en anden hedengangen finansiel institution. Faktisk er flere af de personer han beskriver i Liars Poker, med til at starte (og lukke med et kæmpe-brag) hedgefonden Long Term Capital Management (som Roger Lowenstein også har skrevet om på genial vis i bogen When Genious Fails).

Følelser forvirrer

Forskere har også kunnet påvise at specielle mennesker har bedre evner til livet som tradere. Nemlig såkaldte psykopater.

For mange af os andre kommer følelserne i vejen, når vi skal tage beslutninger. Men en amerikansk undersøgelse fra 2005 har vist at psykopater kan blokere følelserne og at dette gør dem til bedre investorer - se en beskrivelse af undersøgelsen her.

Næste gang du hører naboen, golf-makkeren, bord-herren, kollegaen, vennen eller andre fortælle om storslåede afkast på de finansielle markeder, skal du huske på at det er psykopater, der klarer sig bedst. Så bliver det måske lettere og sjovere at holde dialogen kørende……

Psykopatdelen forklarer måske også hvordan det kan ske. Det må kræve specielle mennesker at kunne dække over åbne positioner eller store tab i langt de fleste organisationer. Mennesker der kan kontrollere - eller måske slet ikke vise - følelser.

Banker drosler risikoen ned

Sagen i UBS kan få store konsekvenser. Banken blev så sent som i 2008 hjulpet af Schweiz, og det er meget sandsynligt at myndighederne nu vil foreslå UBS at fokusere på langt mindre risikofyldte områder, såsom asset management og private banking. En øvelse man også ser andre finansielle virksomheder foretager. Dette vil uvilkårligt føre til dårligere likviditet og måske også højere risiko-præmier på de markeder bankers prop-tradere var mest aktive.

En anden mulig konsekvens kan være overfor de såkaldte ETF’ere. ETF’ere er et investeringsinstrument, der ofte følger et marked - eksempelvis aktier eller råvarer - i afkast. ETF’ere har fået meget fokus de seneste år og der har været stor vækst i produkt-kategorien. Men desværre er mange ETF’ere baseret på derivater (finansielle instrumenter) og investerer ikke direkte i det underliggende papir. Ifølge medier, skulle traderen i UBS arbejde med disse instrumenter - se her

Endelig viser det sige at traderen selv fortalte om det store tab. Det indikerer at UBS’s egenkontrol og systemer ikke fungerer som de skal. (Se sidste nyt her)

I udlandet har diverse finanstilsyn længe haft et vågent øje til ETF-branchen på grund af en række svært gennemskuelige risici. Som investor i et aktieindeks kan man på grund af produkternes sammensætning ende med en portefølje af japanske aktier. Nuvel en tænkt og måske urealistisk situation, men det sagde mange jo om meget af det der er sket de seneste år……

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | info@handelsinvest.dk | sitemap