Tør du?

oekonomi

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05

Meget tyder på at frygten har bidt sig fast. Frygten for at det går dårligt. For landet. For økonomien. For din familie. For dig. Dette endog så meget at Nationalbankens direktør nedjusterer udviklingen i dansk økonomi. Men faktisk er vi rigtig gode til at bruge tid, tanker og kræfter på at frygte noget vi aldrig kommer til at opleve.

Jeg er for eksempel bange for at svømme i havet. Formentlig på grund af Jaws (Dødens Gab), der var stor i min barndom. Så på trods af en meget lav sandsynlighed for at møde en haj, undlader jeg at bade i havet (med mindre mine børn insisterer på at jeg går med), for hvad nu hvis? Hvis det lige var denne dag en stor hvid haj havde forvildet sig til Danmark? Det der klima-forandring gør måske at de kan leve her nu - vi har jo set både hvaler og spækhuggere i danske farvande, så man ved jo aldrig……

Der er naturligvis meget man kan være nervøs over. Globaliseringen. Arbejdsløshed. Fastfrosset boligmarked. Renten. Væksten. Kriminaliteten. Influenza. Og nu er der så risiko for at få en satellit i hovedet igen.

Rigtig mange danskere vil i store træk ikke blive ramt af nogen af disse risici. Alligevel påvirker det vores ageren og vores måde at tænke på. Faktisk mener man, at tiden efter 9-11 har påvirket os kraftigt til at fokusere på risici. At vi f eks spiser sundt og motionerer af frygten for at blive syg eller fed.

Men der er faktisk også nogle lyspunkter i Danmark. Det hele er ikke så skidt som medierne - og til dels politikerne - gerne vil have os til at tro. Lad mig nævne et par stykker:

Udover EM-deltagelsen, er det ikke meget vi har hørt til de andre nyheder. For de er jo ikke negative, og det er det negative der er i fokus.

Nu vil jeg ikke opfordre til at være lalleglad og overoptimistisk. Men der er bare heller ikke grund til det modsatte. Eller behov for det.

Økonomier kommer sig bedre hvis befolkningen er positive

Desuden vil dette kollektive mentale sortsyn også få den økonomiske nedtur til at blive værre. Det dokumenterer en undersøgelse fra University of Miami.

Her kiggede man på forskellige amerikanske staters økonomiske udvikling sammenholdt med blandt andet vejret og resultater for de lokale sportshold. Vejret og sportsresultater blev brugt som en indikator for befolkningens humør - er vejret godt og vinder dit hold, vil dit humør formentlig være godt.

Undersøgerne konkluderer at der er en sammenhæng mellem humør og en økonomis evne til at komme igennem en økonomisk krise. Jo bedre humør jo kortere kriser.

En konklusion man kan drage er at man nok ikke skal starte en virksomhed i Brøndby…. En anden at vi skal passe på med kollektivt at blive for negative i vore forventninger til fremtiden! Rigtig mange af os vil ikke direkte blive berørt af krisen.

Lad mig slutte denne blog med et citat fra Franklin D. Roosevelt - manden der bragte USA på ret køl efter Den Store Depression i 30′erne:

"Only Thing We Have to Fear Is Fear Itself"

For de havde et lignende problem dengang: Befolkningen frygtede det værste og turde ikke agere. Den situation skal vi nødig komme i i Danmark.

God weekend - det bliver vist fantastisk vejr!

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. | Finanstilsynet