Dyt dyt skal vi byt? PDF Udskriv

brevpapir

Jens_megafon

Mit navn er Jens Balle og jeg er adm. direktør i Handelsinvest. Jeg har en mangeårig erfaring med investering og har arbejdet i både ind- og udland.

Mine kommentarer tager ofte udgangspunkt i psykologien bag markedet - et emne jeg ofte holder foredrag om i forskellige sammenhænge.
sign_05

Vore økonomier er meget hængt op på fortsat vækst. Vokser økonomierne ikke, er det lig med fiasko. I den forbindelse er forbrug en væsentlig faktor - vi skal helst bruge mere og mere. Fredagens Black Friday i USA vidner ikke om et faldende forbrug, da der blev sat ny rekord for omsætningen og samtidig vidner presserapporter om meget entusiastiske forbrugere - eksempelvis brugte en køber peberspray for at holde konkurrenter væk fra et godt tilbud.

Demonstrant i Zucotti Park - kilde: @Pytey

Demonstrant i Zucotti Park - kilde: @Pytey

Der er mange gode ting ved vækst - eksempelvis stiger skattegrundlaget, hvilket gør, at vi måske får råd til alle de ting, politikerne lover (bortset fra at de så skynder sig at love endnu mere). Men er det den eneste rigtige løsning? Meget tyder på, at vi skal vænne os til ingen eller meget lav vækst i mange år fremover - og noget tyder på, at forbrugerne går foran i denne trend.

En ny trend er ved at vinde frem - og faktisk er det ikke en ny trend, men en gammel trend som generationen før min dyrkede i stor stil. Som eksempelvis mine forældre, der er af den gamle skole. De smider aldrig noget ud. Kan det stadig bruges, skal det beholdes eller finde et ny hjem. Som den mere end 40 år gamle stol min søster netop har overtaget. Mange af os, der er lidt yngre, har derimod vænnet os til “køb-og-smid-væk”-kulturen.

Men meget tyder på, at dette er ved at ændre sig. Selv i USA er der en trend væk fra sanseløst forbrug mod fornuftigt forbrug. Man går sammen om en ko, som så slagtes og deles. Man får et hønsehus i baghaven - selvom det økonomisk IKKE kan betale sig på nogen måde. Man betaler kontant frem for på kredit.

Her er et par af de nyeste teorier på dette område. Vi starter med John Gerzema, der har skrevet bogen "Spend Shift" om emnet - og du kan se hans TED-talk her (ved godt jeg har skrevet om ham før, men det tåler gensyn):

Dim lights Embed Embed this video on your site

Man ser det også i Danmark, hvor sider som Trendsales vinder frem og hele tiden får nye brugere.

Det nyeste er, at man nu begynder man at dele ting. Lisa Gansky - forfatteren til “The Mesh” - mener en række forskellige virksomheder/services vil opstå omkring det at dele:

Delebiler er på vej flere steder - i Sydjylland findes for eksempel Zapbil  - hvilket burde være attraktivt, såfremt statistikken om at de fleste biler ikke bruges 90% af tiden.

Endelig har Rachel Botsman, der rådgiver virksomheder om deling og samarbejde og har skrevet bogen “What’s Mine is Yours: The Rise of Collaborative Consumption “. Hun har også talt på TED:

Flere web-sider tilbyder at hjælpe med at bytte - se nogle gode eksempler i bloggen: Forbrug i fællesskab.

Denne tendens sammenholdt med behovet for at afvikle offentlig såvel som privat gæld, vil uvilkårligt føre til lavere vækstrater i årene der kommer. Er din virksomhed gearet til det? Er du?

Handelsinvest, Østergade 2, 7400 Herning, Danmark, Telefon: +45 9712 3355 | info@handelsinvest.dk | sitemap